Mijn aanpak

Hoe schrijf je (betere) teksten?

Ken je dat? Je hebt net een stuk tekst gelezen en je hebt géén idee wat er staat. Dus lees je het nog een keer, maar ondertussen raak je alweer afgeleid. Hoe dit komt? Het verhaal doet je niets. Teksten moeten leven. Zelfs de meest informatieve tekst hoeft nooit saai te zijn, zolang de tekst jouw boodschap maar sterk vertelt. Wanneer je iets vertelt wil je dat mensen naar je luisteren, overtuigd raken van je verhaal, meegaan in je anekdote. Of het ultieme doel: jouw verhaal navertellen. Met tekst is dat niet anders. Ik wil dat mensen geraakt worden wanneer ze een tekst van mij lezen. Dat ze gniffelend door een artikel of website scrollen, of geïnteresseerd blijven lezen terwijl ze heen en weer hossen in de trein of tram. Thuiskomen en zeggen “wat ik vandaag toch gelezen heb!” Dat gebeurt alleen als je mensen weet mee te nemen in je verhaal.

Uien pellen

Het begint met dat je iets te vertellen hebt, dat kan van alles zijn. Ik stel daar dan vragen over. Wie is je doelgroep? Wat wil je vertellen? Waarom wil je dat vertellen? Samen pellen we de tekst of jouw verhaal af en achterhalen we de kern van jouw boodschap. Mijn aanpak is dus persoonlijk en verdiepend.

Bij het schrijven van een tekst stel ik ook de eindgebruiker centraal. Huh, eindgebruiker? Ja, als het goed is heb je een actie als doel. Jij wil dat de lezer enthousiast wordt over jouw dienst, zich houdt aan jouw voorwaarden , je product koopt of reageert op je vacature. De ‘eindgebruiker’ moet dus iets doen. Natuurlijk is het belangrijk dat jij jouw boodschap duidelijk vertelt, maar de manier waarop moet wel passen bij je doelgroep. Wanneer je dat goed doet, vergroot je de kans dat de lezer doet wat je van hem of haar verwacht. Ik help je daarbij.

Communicatie op maat

Ken je publiek! Ik roep het vaak. Ik heb het opgepikt tijdens mijn tijd in de culturele sector en het is me bijgebleven. Dit motto is gebaseerd op een simpel feit: je kan nog zo’n belangrijk thema aankaarten, nog zo’n dringende boodschap hebben, maar als je publiek niet begrijpt wat je wil vertellen… blijft een reactie uit. Ligt dat dan aan je publiek? Ja en nee! Je weet niet de juiste mensen aan te spreken, hebt misschien een verkeerde verwachting gecreëerd, of weet gewoonweg niet welke mensen er eigenlijk in je publiek zitten. Laat staan hoe je ze moet bereiken. Daarom: ken je publiek.

Je wilt namelijk niet zomaar een tekst, je wil een goede en doeltreffende tekst. Hierdoor is teksten schrijven altijd maatwerk. Waar ik voor de ene opdracht onderzoek moet doen naar een bepaald onderwerp of doelgroep, hoeft dat voor de ander helemaal niet. Daarmee valt er dus ook geen vaste tijdsindicatie te geven, dat hangt af van het soort en de hoeveelheid tekst. Hierbij gaat het vooral om het managen van verwachtingen, ik zorg ervoor dat we deze altijd naar elkaar uitspreken. Deze verwachting zet ik om in een offerte, zo weten we allebei waar we aan toe zijn.

PS: Opdrachten op basis van uurtje-factuurtje of op basis van het aantal woorden zijn aan mij dus niet besteed.