Mijn aanpak

Een goed verhaal blijft hangen.
Mijn aanpak zorgt ervoor dat jouw doelgroep zich aangesproken voelt.

Mijn aanpak

Ik stel veel vragen. Niet om je te pesten, maar om samen tot de kern van je verhaal te komen. Belangrijk hieraan is dat we dit samen doen. Of we dat nu één op één, in een team of tijdens een brainstormsessie doen: ik vertel je over de methode die het beste past bij jouw opdracht. De rest kun je verder aan mij overlaten. 

De kunst van het verhalen vertellen
Je kent het vast: je hebt net een stuk tekst gelezen en géén idee wat er staat, dus je begint weer opnieuw, maar ondertussen raak je alweer afgeleid. Hoe dit komt? Het verhaal doet je niks. Teksten moeten leven en zelfs de meest informatieve tekst hoeft nooit saai te zijn, zolang je jouw boodschap maar sterk verteltWanneer je iets vertelt wil je dat mensen naar je luisteren, overtuigd raken van je verhaal of het zelfs thuis navertellen. Met tekst is dat niet anders. Ik wil mensen inspireren en raken met mijn teksten. Dat ze gniffelend door een artikel of website scrollen, of geïnteresseerd blijven lezen terwijl ze heen en weer hossen in de trein of tram. Thuiskomen en zeggen “wat ik vandaag toch gelezen heb!” 
Dat gebeurt alleen als je mensen weet mee te nemen in je verhaal.
Uien pellen

Het begint met dat je iets te vertellen hebt. Dat kan van alles zijn: een interne koerswijziging, nieuw product introduceren, een ‘over ons’ op je website… Ik stel daar dan veel vragen over. Wie is je doelgroep? Wat wil je vertellen? Waarom wil je dat vertellen? Samen pellen we jouw verhaal af en achterhalen we de kern van je boodschap. Dat betekent soms ook dat het gesprek diep gaat, zeker bij Grote Thema’s zoals een interne koerswijziging, veranderprojecten of wanneer we het over de missie en visie van het bedrijf hebben bijvoorbeeld.

Tegen wie praat je nou eigenlijk?

Bij het schrijven of bij een project stel ik altijd de eindgebruiker centraal. Eindgebruiker? Ja, als het goed is heb je een actie of doel in gedachten. Jij wil begrip voor een verandering, dat lezers enthousiast worden over jouw dienst, zich houden aan je voorwaarden, jouw product kopen of reageren op je vacature. De ‘eindgebruiker’ moet dus iets doen. Dat begint bij weten tegen wie je praat. Ik merk héél vaak dat er een mismatch is tussen verzender en ontvanger; er is een gebrek aan kennis over de doelgroep. Dit geldt overigens voor externe maar ook interne communicatie. 

Praat tegen de klant, niet tegen jezelf

Oftewel: ken je publiek! Ik roep het vaak. Ik heb het opgepikt tijdens mijn tijd in de theaterwereld en het is me altijd bijgebleven. Dit motto is gebaseerd op een simpel feit: je kunt nog zo’n mooi verhaal hebben, als je publiek niet begrijpt wat je aan het vertellen bent blijft een reactie uit. En we hebben net vastgesteld dat je juist wil dat ze iets doen. Hoe je dat kunt oplossen? Juist: ken je publiek. Misschien weet je niet de juiste mensen aan te spreken, heb je verkeerde verwachtingen gecreëerd of heb je je simpelweg niet verdiept in wie er überhaupt in je publiek zit. Daarnaast moet je de boodschap duidelijk vertellen en de manier waarop moet passen bij je doelgroep. Ik help je daarbij.

Communicatie is altijd op maat

Je wilt namelijk niet zomaar een tekst, je wil een goede en doeltreffende tekst. Hierdoor zijn communicatie opdrachten altijd maatwerk. Waar ik voor de ene opdracht onderzoek moet doen naar een onderwerp of doelgroep, hoeft dat voor de ander niet. Daarmee valt er ook geen vaste tijdsindicatie te geven, het hangt af van het type opdracht. Hierbij gaat het vooral om het managen van verwachtingen en ik zorg er altijd voor dat we deze naar elkaar uitspreken. Deze verwachtingen zet ik om in een offerte, zo weten we allebei waar we aan toe zijn.  

WAT VINDEN ANDEREN VAN MIJN AANPAK?

Kimberly gaat zeer goed voorbereid aan de slag en zorgt dat de boodschap die je als organisatie wil overbrengen altijd centraal staat. Ze kan zich goed verplaatsen in haar lezers waardoor haar teksten overtuigend, toegankelijk en to-the-point zijn.
Managing Partner
Duuw Scale-Up People
Kimberly heeft een geweldig gevoel voor wat voor lezers wel en niet belangrijk is. Haar teksten lezen als een trein en voor ze begint zorgt ze altijd dat ze écht begrijpt wat er nodig is om een overtuigend verhaal op te bouwen.
Marketing Director
Outdo

Hiervoor kun je bij mij terecht:

Van een rapportage of brochure tot website, ik schrijf toegankelijke en to-the-point teksten. Ik ben ervaren in het toepassen van storytelling in het bedrijfsleven en maak van alles een goed verhaal.

Heb je geen idee waar je moet beginnen met je interne rapportage? Misschien zoek je advies over de communicatiestrategie bij een grote verandering. Ik help je daarbij.

De tekst is (bijna) af, maar je wil er toch een extra paar ogen naar laten kijken. Zeker weten dat het foutloos is en lekker leest. Elk document kan de frisse blik van een buitenstaander gebruiken.

Klik je regelmatig rond op jouw website en denk je “goh, hoe kom ik eigenlijk over op bezoekers?” Soms gaat het verder dan een opfrisbeurt van de webteksten en kan de website nét iets logischer, consistenter en pakkender voor jouw klanten.

Zeg, tegen wie praat je eigenlijk? Het zal je verbazen hoe vaak de doelgroep wordt vergeten. Ik geef daarom een training waarin we concreet aan de slag gaan met het schrijven van leesbare teksten én aandacht is voor (het praten tegen) je doelgroep.

Met wie ik heb samengewerkt:

Kennismaken?
Stuur me vrijblijvend een bericht

Ik weet het, ik weet het. Niemand houdt van cookies (behalve misschien chocolate-chip), maar deze website maakt er wel gebruik van. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, ga ik er vanuit dat je ermee instemt.  Meer info