Training
Easy reading, is damn hard writing | - Nathaniel Hawthorne
Training: Eenvoudig Communiceren
Communicatie. Waar je ook komt, het blijkt vaak oorzaak nummer 1 te zijn van problemen. Is ook niet zo gek, want dag in dag uit produceren we allemaal tal van schriftelijke en mondelinge communicatie; brieven, gesprekken tijdens vergaderingen en de notulen achteraf, e-mails, websites, rapportages, telefoongesprekken, et cetera. Met mijn training Eenvoudig Communiceren leer ik je weer even stilstaan bij het doel van communicatie, geef ik je handige tips voor betere teksten én hebben we aandacht voor jouw doelgroep.
Echt goede teksten
Klinkt misschien als een open deur, maar mijn favoriete quote is niet voor niets “easy reading is damn hard writing“… een goede tekst schrijf je niet zomaar. Ik leer je hoe je dat doet.
Praten tegen je klant
Met deze training maak ik je bewust van het effect van goede communicatie en laat ik zien hoe je dat effectief kunt inzetten voor jouw doelgroep(en).
Op maat
Deze training is altijd maatwerk. Het werkt namelijk het beste als we aan de slag gaan met bedrijfseigen teksten. Zo leer je alles direct toe te passen op je eigen werk.

Wil je eerst weten hoe ik schrijf?
Training
Mijn specialisaties
Een goed verhaal blijft hangen. Zeker wanneer deze eenvoudig geschreven is. Ik ben gespecialiseerd in het vereenvoudigen van complexe teksten naar B1 of B2 niveau. Het vereenvoudigen van teksten is onderdeel van de training.
B1 of B2 niveau
De gemiddelde Nederlander heeft B1 lees- en schrijfniveau, 95% van de bevolking begrijpt je als je op dit niveau communiceert. Deze niveaus zijn een Europese maatstaf om taalniveaus te bepalen. Meerdere onderzoeken hebben aangetoond dat mensen – ook hoogopgeleiden – een tekst op B1 niveau het lekkerst vinden lezen. Als je dus een goed leesbare en begrijpelijke tekst wil, schrijf je die op B1 niveau.
De oorsprong
In 2018 ontwikkelde ik de training Eenvoudig Communiceren. Het viel mij namelijk op dat veel mensen op de automatische piloot communiceren, ze dachten niet na over de persoon die luistert of leest. Ik gebruikte toen vaak de slogan “Praat tegen de klant, niet tegen jezelf.” Het is een veelgemaakte fout; dat mensen zichzelf als maatstaf hanteren om te bepalen of een tekst goed is of niet. Je leest er meer over in deze blog. De training is er daarom op ingericht om jou te laten ervaren wat er gebeurt zodra je start met praten tegen je klant en stopt met praten tegen jezelf.

Dit kun je tijdens de training verwachten:
- 7 vuistregels om Eenvoudig Communiceren direct toe te passen
- Oefenen met actief schrijven
- Oefenen met op B1 niveau schrijven
- Informatie over het effect van communicatie en vormgeving
- Het belang van je verdiepen in je doelgroep
- De kunst van het schrappen
- Inspiratie (goede voorbeelden om van te leren)
- In groepsverband herschrijven van bedrijfseigen tekst
