Blog

Tekstschrijver gezocht! Maar hoe zoek ik? 5 tips

Heb je weleens het woord ‘tekstschrijver’ gegoogeld? Levert je ongeveer 1,4 miljoen resultaten op, waarvan de eerste pagina betaalde advertenties zijn van (communicatie)bureaus en platforms waar opdrachtgevers en zzp’ers elkaar kunnen vinden. Het aanbod is gróót. Best lastig dus om in dat schrijverswoud de juiste te vinden, niet de beste, niet de goedkoopste: de juiste. Nu kun je best je ogen dicht doen en met je vinger op je scherm een naam uitkiezen en daar gewoon een offerte opvragen. Kan. Of je leest deze 5 tips voor het zoeken (en vinden!) van de juiste tekstschrijver (of redacteur, copywriter) voor jou.

Tip 1: ‘Elk probleem heb z’n oplossing’

Je kunt het maar beter erkennen: je hebt een probleem. Je tekst, website of communicatie moet beter, of nog beter, niets moet iets worden, je proces loopt vast of je weet niet waar je moet beginnen. Klinkt vaag. Dat is het ook. Dus: begin met het formuleren van het probleem.

  • Zoek je een quick fix van je tekstdocument? Redactiewerk, een review, correcties, je wil gewoon dat iemand met oog voor taal naar je tekst kijkt.
  • Mogen je webteksten wat spannender? Dit gaat dus om online en vaak een wat commerciële opdracht.
  • Zoek je structurele schrijfhulp? Dus niet een kluizenaar die op zijn of haar kamertje een tekst fabriceert, nee, je zoekt iemand met de juiste sociale vaardigheden om kennis en kunde over te brengen.
  • Of wil je een totale rebranding van je bedrijf? Rebranding is een mooi woord voor een frisse wind door een bedrijf en het omgooien van de totale look and feel, denk aan het logo, de slogan en huisstijl. Nogal een klus dus.

Kortom, om de juiste tekstschrijver/redacteur/copywriter te vinden moet je dus goed weten wat je zoekt.

Tip 2: Google is je beste vriend

Als je eenmaal weet wat je probleem is, kun je op zoek gaan naar de oplossing. Bij je probleem horen woorden die je kunt gebruiken in je zoekterm(en). Denk na of jouw probleem om een specialist vraagt (bijv. SEO copywriter) of iemand die breed inzetbaar is (bijv. allround tekstschrijver). Hoe specifieker jij kan Googlen hoe sneller jij bij het juiste aanbod komt. Zoek bijvoorbeeld op ‘webteksten’ of ‘tekstschrijver webscan’ als je website onderhoud nodig heeft. Zo’n webscan kan meestal op afstand, dus voeg je locatie toe als je makkelijk met je tekstschrijver wil kunnen afspreken.

Extra tip: probeer ook wat variatie in je zoektermen: tekstschrijver, redacteur, copywriter, er is een reden waarom ik ze steeds noem. Deze woorden betekenen vrijwel hetzelfde (een copywriter is vaak wat commerciëler), dus je krijgt hoe dan ook iemand die beweert goed te zijn met taal.

Tip 3: About the money

Terwijl je Googled zul je misschien verleid worden om je opdracht simpelweg op een schrijversmarktplaats te zetten. Nu is het risico dat veel mensen zich een schrijver wanen en je geen enkele garantie hebt op hoogwaardige teksten. Dat kan een afweging zijn (snel en goedkoop), maar houdt er rekening mee dat een tekstschrijver op zo’n platform ook niet meer zal doen dan gevraagd.

Wil je toch liever zelf een offerte opvragen? Wees dan realistisch over het budget. Een ingewikkeld probleem vraagt tijd en we weten allemaal: tijd is geld. Zorg dus dat je meer meerekent dan alleen een productprijs. Denk bijvoorbeeld aan deze tijdrovende zaken:

  • Moet de tekstschrijver zich inlezen in een onderwerp?
  • Een paar keer langskomen op kantoor?
  • Een presentatie voorbereiden, interviews doen of het team bijpraten?
  • Reviews organiseren of feedback opvragen bij andere mensen?

Heb je moeite om budget los te peuteren? Probeer dan scherp te krijgen wat het je oplevert: meer bezoekers naar je site, maandelijks nieuwe klanten of zelfs meer omzet. Maak een inschatting en vraag hiervoor desnoods rond, je kent vast wel iemand die ooit met een tekstschrijver/redacteur/copywriter heeft gewerkt die je kan vertellen wat de kosten en baten ervan zijn. Een minder goedkope tekstschrijver denkt actief mee, houdt je goed op de hoogte van de voortgang en communiceert transparant (bijvoorbeeld over meerwerk) en levert de tekst waarschijnlijk veel eerder naar tevredenheid aan.

Ja, leuk, maar wat kost zo’n tekstschrijver nou? Dit verschilt per schrijver én per opdracht. Sommigen hanteren een tarief per woord, anderen een uurtarief en soms spreken ze zelfs een product- of projectprijs af. Als je Googled krijg je uurtarieven tussen de € 25 en € 130 te zien. Houdt er rekening mee dat dit bruto bedragen exclusief BTW zijn. (En dat een zelfstandige tekstschrijver hier van moet leven.) Zelf spreek ik altijd maatwerk af, dus soms een uurtarief en soms een projectprijs.

Tip 4: Swipe niet meteen naar rechts

Je kijkt op een site, ziet een foto van een representatieve tekstschrijver met een leuke titel en een stukje tekst op de voorpagina dat precies de oplossing voor jouw probleem beschrijft en dat alles óók nog eens voor een leuke prijs. Je voelt meteen de behoefte een offerte op te vragen. Dit kan natuurlijk een match made in heaven zijn, maar kijk eens verder op de site. Spreekt deze je aan? Is er een blog of een kopje ‘actueel’? Lees deze! Zo leer je heel gauw of de schrijfstijl bij jou past.

Zoek ook naar informatie over de werkwijze van de tekstschrijver, eventuele referenties of een portfolio? Wat zeggen mensen over deze schrijver? Overigens zegt het nog niks als een tekstschrijver weinig ervaring heeft in jouw branche (of geen zichtbaar portfolio), het onderwerp maakt niet altijd uit voor een goede tekstschrijver, maar klop wel aan bij het juiste specialisme. Dus ga niet met jouw opdracht voor betere online vindbaarheid naar iemand zonder ervaring met SEO (Search Engine Optimization).

Klinkt misschien als een open deur, maar het zal je verbazen hoe vaak mensen zich laten verleiden door een aantrekkelijk uurtarief.

Tip 5: “You had me at Hello”

Het moment is daar. Je hebt de juiste tekstschrijver gevonden! Je houdt deze 5 tips bij de hand en typt een uitgebreide mail met daarin jouw probleem. Hij of zij reageert vijf werkdagen later met een mail en een offerte in de bijlage, jij bent overtuigd en stuurt een ‘akkoord’ terug. De tekstschrijver gaat aan de slag en werkt dagenlang aan jouw probleem, totdat hij of zij het eindresultaat glunderend over de schutting gooit. En jij denkt: ‘Oh, maar dat bedoelde ik helemaal niet.’ Hoe had je dit kunnen voorkomen? Open deur nummer 2: maak eerst kennis.

Natuurlijk kun je eerst die prachtige mail schrijven, maar doe een kennismaking voorafgaand aan de ‘akkoord’. Je wil jouw tekstschrijver diep in de ogen kunnen kijken om erachter te komen of deze persoon wel echt zo op één lijn met je zit als jij bedacht had. Ja, dit vraagt om een investering (je weet wel: tijd is geld) van beide kanten, maar het scheelt je later veel gedoe!


Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ik weet het, ik weet het. Niemand houdt van cookies (behalve misschien chocolate-chip), maar deze website maakt er wel gebruik van. Als je doorgaat met het gebruiken van deze website, ga ik er vanuit dat je ermee instemt.  Meer info